NLEN

Hotels fight for Hotel Award

Amsterdam sleept alle prijzen weg

Ruim 100 gasten uit de hotellerie waren donderdag 23 juni getuige van de uitreiking van de prestigieuze Dutch Hotel Award 2016 tijdens het jaarlijkse Hotel Management Diner van vakblad Misset Horeca.

In het Haagse Crowne Plaza Promenade hotel werd general manager Melle van Uden van Dikker & Thijs Fenice Hotel in Amsterdam werd uitgeroepen tot de winnaar van de allereerste Misset Hotel Young Talent Award. Hans Meyer van Zoku won de Misset Hotel Personality Award. Medegenomineerden waren tweevoudig Europees Hotelier van het Jaar Eric Toren van hotel The Toren en conceptontwikkelaar Bram van der Hoek van EHPC (onder meer Sir Albert en Max Brown).

Hoogtepunt van de door Buscaglione Espresso gesponsorde avond was de bekendmaking van de Dutch Hotel Award 2016, die werd gewonnen door INK Hotel Amsterdam. Het zilver ging naar Bilderberg Klein Zwitserland en het brons was voor Sir Albert Amsterdam.

Daarmee waren alle prijswinnaars Amsterdams, maar zoals Ewout Hogendoorn in zijn presentatie nog maar benadrukte: 40 procent van alle hotelovernachtingen in Nederland vinden in Amsterdam plaats. Dat daar dus relatief veel gebeurt en relatief veel talenten werken zal dan ook geen verrassing zijn.

Het team van INK Hotel kreeg de award donderdag 23 juni uitgereikt tijdens het Hotel Management Diner, uit handen van juryvoorzitter Bas Tolmeijer. INK volgt Hotel van Oranje op, dat de award vorig jaar won. ‘Meedoen met de Dutch Hotel Award is echt zó gaaf’, zegt general manager Jolanda Sadni Ziane. ‘We lopen met zijn allen al twee weken te stuiteren en kunnen hier als team nog heel lang op doorvliegen.’

Pop-up

De finaleopdracht luidde ‘organiseer een pop-up waarbij de kwaliteiten van het team tot hun recht komen’. INK greep hierbij terug op de historie van het pand – een voormalig krantendrukkerij. Gekleed in jaren ’20 stijl tikten dames op straat op ouderwetse typemachines ‘live’ de menukaart, die vervolgens door ‘loopjongens’ aan voorbijgangers werd gepresenteerd.

Op sociale media werd er veel over gepost, wat weer meer mensen aantrok. Zelfs dagblad Metro pikte het op en wijdde er een verhaal aan in de krant van de dag erna. Volgens commercieel manager Moreno Forte benaderde de mediawaarde van het event de 10.000 euro.

Bron: Misset Horeca/Foto's: Koos Groenewold